Benzinac, Diesel, Hybrid, ili Električni automobil


 



Ako sada odlučimo kupiti novi automobil, neće to biti lako. Što kupiti? Diesel, benzinac, hybrid ili auto na struju. 

Diesela malo tko još proizvodi i prodaja mu pada. Ako se nudi onda je to samo jedna opcija bez mogućnosti biranja snage ili zapremine. Dugogodišnje usavršavanje diesela učinilo je te motore čistim, elastičnim, snažnim, izdržljivim,  i najvažnije ekonomičnim. Ne može bolje. Idealan izbor. Ali vremena se mijenjaju,  diesel više nije u modi. A i vrijeme ga je pregazilo.

Benzinci. Isto tako usavršeni do kraja. Dugovječnost im je velika kao i kod diesela. Servisni intervali su nešto češći. Ali razlika je u potrošnji. Benzinci ma kako usavršeni bili troše relativno puno cca 8 do 12 litara benzina. Čak i mali benzinci od tri cilindra s 1 litrom zapremine ne idu ispod 7 litara potrošnje. Što nije malo već  po današnjim mjerilima je puno. Naravno ima ih koji troše i znatno više. Npr. 8 cilindrični sportski automobili s cca 600 konja troše 17 najmanje a pri visokim okretajima oko 35 a najviše troše 40 litara na sto km. Provjereno. Pa tako otpada i benzinac.

Hybridi. Što se potrošnje tiče tu je skoro pa ista stvar kao i kod benzinaca s razlikom što elektromotor pomaže u gradskoj vožnji pa je gradska vožnja prepolovljena po pitanju potrošnje ali u svim drugim režimima vožnje,  na autoputu pri brzini od 90 120 140 160 km na sat hibridi troše isto kao i benzinci. Što se tiče plugin hibrida istraživanja su pokazala da vlasnici takvih vozila ne pune struju u baterije na punjaču ima ili na kućnom priključku. Jednostavno ih voze bez punjenja na utičnicu samo kao klasični hibrid. Navodno im se neda svakodnevno mučiti sa žicom odnosno kablom za punjenje.

Među hibridima najveći iskorak u potrošnji napravila je Toyota jer ima iskustvo od  skoro pa 30 godina proizvodnje hibridnih vozila. Njihovi hibridi bez ikakve sumnje troše najmanje i mogu se po potrošnji uspoređivati s dizel motorima pa čak ih nadmašiti. Njihov najveći problem je CVT mjenjač koji pri podizanju gasa stvara  nelagodu u želucu vozača. I bez obzira koliko dugo vozili i pokušali se priviknuti stvar se ne mijenja. Inače među automatskim mjenjačima baš taj CVT je najbolji. Kod njega nema čekanja i promišljanja. On reagira trenutno na komandu gasa.

Puno je prilagodbe kod vožnje hybrida. Hybridi ne voze onako kako smo navikli i kako bismo mi željeli. Previše toga rade sami i to iritira. Puno dobrog što smo naučili o vožnji tu ne postoji. Zato i hibridi otpadaju.

Električni automobili. O njima se sve zna. Baterije primaju premalo energije, vrlo su teški i skupi, elektromotori troše ogromne količine struje. Brzo prazne bateriju, struja na brzim punjačima je skupa, domet je mali. Ne znam što bi se tu još trebalo dodati. Za sada dok je situacija takva električni automobili definitivno  otpadaju. Samo neupućen kupac može kupiti električni automobil. Maltretiranje sa  punjačima, čekanja da se automobili napune, namotavanje  kabela od 6 m kojeg stalno morate pospremati u haubu, vaditi iz haube, koji je prljav, mokar od kiše, zamazan i to stalno ponavljati, beskrajna je tlaka. Pa tako otpada i električni automobil.

Električni motori superiorniji su u odnosu na benzinske i diesel tu dvojbe nema. To se neda uspoređivati ali oni nemaju ono što smo imali u Oto motorima. Vještina upravljanja, poigravanje gasom i mjenjačom, načini ulaženja u zavoje. Tu ničeg od toga nema. To ćemo sve morati zaboraviti.

Pa što onda kupiti. Situacija je kaotična u svakom pogledu osobito s dugim isporukama i s previsokim cijenama. Kada se sve zbroji i oduzme, pomnoži i podjeli ipak  hybrid.