Pametni semafori – Time to Green


Pokus na ulicama Las Vegasa, grada s dva milijuna stanovnika kojeg godišnje posjeti više od 40 milijuna turista, pokazuje kako se povezani svijet sada proteže i na cestovni promet.

U Las Vegasu je oko 1.300 semafora, a sada njih 1.100 može odašiljati informacije o uključivanju određenog svjetla. Automobili te informacije mogu procesuirati i od njih stvoriti osnovu funkcioniranja pametnog sustava. 

Kada je vozač opremljen informacijama, vožnja Las Vegasom znatno je ugodnija i pomalo podsjeća na čekanje dizala dok gledate na kojem se katu nalazi i točno znate kad će doći do vas. Početna iskustva pokazuju da su vozači kad znaju kada će se točno uključiti zeleno svijetlo znatno opušteniji. Opuštenost u vožnji ne samo da povećava komfor već niža razina stresa znači i sigurniju vožnju. Komunikacija automobila s infrastrukturom također omogućuje i smanjenje potrošnje u gradskoj vožnji i do 15 posto.  

Tvrtka Traffic Technotogy Services (TTS) sa sjedištem u Oregonu uspoređuje informacije koje dobiva od semafora s podacima u prošlom razdoblju, provjerava statističku vjerojatnost te ih preko LTE mreže šalje u računalo automobila osiguravajući povezanu PRIME uslugu, što funkcionira u Sjedinjenim Državama s novim Audi Q7 i A4 modema koji su opremljeni Audi connect uslugom. Svako vozilo koje prolazi križanjem sa semaforima u Las Vegasu doprinosi unapređenju sustava i kvaliteti predviđanja, što znači da se "Time-to-Green" usluga može kontinuirano poboljšavati. To nije jednostavan zadatak jer križanja s više prometnih traka imaju kompleksne sustave semafora koji moraju pokrivati različite situacije u prometu te i stotine pješaka. 

Kao prvi grad koji nudi informacije o semaforima, Las Vegas je pionir pametne mobilnosti koja omogućuje odašiljanje podataka infrastrukture prema automobilima bez vremenske zadrške.
"Već pri prvim demonstracijama uvidjeli smo koliko su semafori važni za vozače. Preko njih se može neposredno i pozitivno utjecati na način vožnje", objašnjava Dan Langford, iz-vršni direktor Nevada Center for Advanced Mobility (NCAM). 
NCAM je središnja ustanova zadužena za unaprjeđenje projekta pametne mobilnosti. "Iako izgleda jednostavno jer funkcionira, tehnički je vrlo zahtjevno." Programska podrška u vozilu i u oblaku već sada je u stanju učiti iz ponašanja vozača te stalnog dotoka informacija koje dolaze od infrastrukture, poput vremena aktiviranja semafora. 

U daljnjem razvoju automobili će moći razvijati i usavršavati vlastite rutine ponašanja na cesti i dijeliti ih s drugim automobilima i vanjskim servisima u kontekstu pilotirane vožnje. Buduće generacije autonomnih vozila moći će "vidjeti" svoje okruženje bez vizualnog uočavanja semafora kao što to čini osoba za upravljačem. 

"Budućnost pripada razvoju car-to-x tehnologija. Ona će biti učinkovitija i sigurnija investicija u unapređenje prometa i proširenje cestovne mreže", ističe Tina Quigley, direktorica Regionalne transportne komisije južne Nevade. "Želimo da svaki automobil postane aktivni senzor koji može primati i odašiljati informacije radi optimizacije protoka prometa i kreiranja pogodnosti za sve sudionike u tom procesu. Odbrojavanje do zelenog svjetla je prvi te vrlo važan korak u tom smjeru." 

Informacije o semaforima mogu postati i odskočna daska za druge usluge koje će vozače i vozila učiniti pametnijima i učinkovitijima. Naprimjer, vremena aktiviranja semafora duž određene rute mogu se prikazati zajedno s preporučenom brzinom kako bi se stvorio "zeleni val“. Kako informacije idu i u drugom smjeru, lokalne vlasti na osnovi informacija koje dobivaju od povezanih automobila mogu otkriti i unaprijediti neke situacije u prometu kao što je izbjegavanje čekanja na semaforu na kojem nema prometa.