Vozili smo, Jaguarov sportski dvosjed F-type, test, 340 konjskih snaga na drift stazi Mičevac


1974. godina. Čvrsto držim ručicu punog gasa i naginjem motor što više mogu. Znam da svaki zavoj treba savladati još brže i još niže. Moj sportski moped od 50 kubika radi perfektno. Sve sam mu promijenio, tu je prošireni ispuh s rezonantnim auspuhom, prošireni usis s većim sportskim karburatorom, spuštena glava motora, bolje karike, prilagođeni prijenos, fastback, hebli, gume... sve. Tu sam i ja, klinac od 14 godina koji voli miris Castrola, stazu i uživa u lijepom danu na Mičevcu. Otpuštanje gasa, naginjanje, pun gas na izlazu, hajdemo još jednom, neumorno, mogao bih tako cijeli dan...



2016. godina. 160 170 180 km/h, pa naglo kočenje, ABS propušta još nekoliko metara, to mi smeta. Tapnem šifter na volanu da me prebaci na ručni mod i zadrži zadnji postavljeni stupanj prijenosa. Zavoj je harnadl 180 stupnjeva, motor je moćan pa treba balansirati na pravilno odabranoj poziciji papučice gasa. Pri izlasku pritišćem gas do poda i prebacujem ZF na automatiku. Divota, sportski Jaguar F-type glasa se sportskim zvukom lavlje rike. Njegov aktivni sportski ispuh standardna je oprema. Aktivni zaobilazni ventili omogućavaju izravniji izlaz ispušnih plinova, dajući dublji, dramatičniji zvuk. Omogućava manualnu kontrolu sustava, za još veću involviranost vozača. Izrađen je od titanija i Inconel materijala, što rezultira uštedom težine od 12 kg i zvukom sportskog automobila.


Eto, opet sam na Mičevcu, sada drift stazi i poligonu za testiranje automobila. Prošlo je 40 godina, kad prije, ko u trenu. Naše druženje nema kraja, meni drago. Lijep sunčan dan, uvijek je lijep. Redam zavoje velikom žestinom, ništa se nije promijenilo. Mogao bih tako cijeli dan, cijeli život. Isprobavam Jaguarov 
sportski dvosjed. Baš me zanima koje su mu mane, rade li to Englezi bolje od Nijemaca, Talijana ili možda Japanaca.


Ajmo ponovo... ravni šnit, gas do kraja. U F-typeu sjedi se nisko, dobro. Ja, kada jurim sjedim pogrbljeno prema naprijed. Što mogu, ne mogu si pomoći. Premda okruženje diktira i ležeći položaj ja uvijek zauzmem pogrbljeno prema napred. Tako sam najbrži. Imam osjećaj da lebdim i mogu izvući maksimum iz sebe i automobila. Po ravnom dijelu ostavljam ZF automatiku s dvije spojke da reda prema gore. Mi, ljudi, nismo više u mogućnosti da to odrađujemo bolje ma kako brzi i izvježbani jesmo. Preciznost praćenja okretaja motora i brzina trenutka podizanja stupnja je fenomenalna. Samo nakratko uspijevam pratiti mjerač okretaja motora i brzinomjer koji se munjevito kreću. Ravni šnit dužine 320 metara vrlo je kratak za automobil ubrzanja 5,3 sek do sto km/h. Na njegovom kraju zapazih 180 km/h a tada slijedi naglo kasno 
kočenje. Radije bih da nema ABS-a jer on daje dojam produžetka putanje. Volio bih da se zakopa u mjestu. Ali ups, auto je težak osjeća se to. Pri kočenju tapnem šifter da prebacim mjenjač na ručni mod jer jedino tako mogu u zavoju balansirati gasom i kontrama na volanu budući da pri automatici dolazi do kratkog premišljanja mjenjača kako da odreagira pa onemogući pravilan kontakt s podlogom upravo kada je to najpotrebnije, odnosno pri izlaznoj putanji zavoja. Gas do kraja do vanjske crte i opet prebacivanje na automatiku. Izmjena automatike i ručnog moda dobitna je kombinacija za ostvarivanje najboljeg vremena po krugu. 


Što se tiče driftanja s povlačenjem ručne kočnice u kombinaciji s maksimalnom snagom motora nije izvedivo jer se kod F-typea ne može isključiti ESP za kontrolu stabilnosti i proklizavanja pa je tako najbolje birati idealne putanje u kombinaciji s brojem okretaja motora pri raznim konfiguracijama same staze. Ovaj motor od šest cilindra 3.0 sa 340 PS odlično radi i divno se odaziva na gas. Jaguar u ovaj model stavlja isti takav s snagom od 575 PS  što spušta ubrzanje ispod 4 sekunde. To je onda ono pravo od čega zastaje dah. Neki preliminarni dogovori oko probe na Grobniku su tu pa ćemo vidjeti. 
Veselim se unaprijed. 
To su ubrzanja od kojih pada tlak i tjera vas na povraćanje. Probao sam to dva tri puta i nije baš ugodno. Treba puno vježbati, imati kondicije i biti odličnog zdravlja. To je kao borba s bikovima, ravno na rogovima...


Ne bih nabrajao F-type-ove dobre strane jer hvalospjeve pišu svi. Ja bih se fokusirao na ono što mi je zasmetalo. 
A pod jedan to je ABS koji radi na uobičajen način i u onim presudnim trenucima daje dojam produženja traga kočenja što je tada najmanje potrebno. Danas već postoje moderni ABS sustavi koji zaustavljaju a ne pocukavaju. 
Dva, automobil bi trebao biti cca 300 kg lakši kako bi lakše stao a i savladavao zavoje. Manje bi trpili gume i šasija. Nije problem njegova težina (kreće se oko 1800 kg ovisno o modelu) na ravnom dijelu staze jer njegov snažan motor to gura bez problema ali problem je tu masu zaustaviti a isto tako promijeniti joj 
smjer. 
Tri, u zavojima pri naglom dodavanju i oduzimanju gasa mjenjač izgubi ritam odnosno malo kasni s reakcijama. Potrošnja na stazi leti u nebesa, preko 20 litara.
Četiri, ovjes je tvrd za svakodnevnu upotrebu, po gradu, a premekan za brze zavoje i stazu. 


E, vratimo se sada na Engleze. Rade li bolje sportske automobile od drugih. Ne bih rekao. Ali isto tako ne bih rekao da drugi rade bolje od Engleza. Svi automobili danas su dogurali do visokog stupnja razvoja, od onih komercijalnih do sportskih. Praktične razlike gotovo su neprimjetne. Svi su jako dobri, razlikuje ih cijena i kod nekih veća ekskluzivnost. 


Tog dana na Mičevcu isprobao sam i XF R-sport sa 180 PS. On je limuzina, nije za stazu već za svakodnevnu vožnju gradom i udobno putovanje na more. 
Još jedan lijep dan na Mičevcu je prošao. Bilo je super, vidimo se opet ako ne prije onda svakako na drift utrci na jesen. Druženje sa Mičevcom nastavlja se i dalje, eto već punih 40 godina. 

Pozdrav.