Renault Clio R.S.16: Sad samo moramo pritisnuti gas i dokazati da je to zaista najsnažniji Renault Sportov cestovni automobil

Povodom 40. obljetnice postojanja odjel Renault Sport predstavlja konceptni automobil Clio R.S.16. Za manje od pet mjeseci stručnjaci Renault Sporta uspjeli su u stvarnost pretvoriti pomalo ludu ideju: staviti 2-litreni turbomotor s 275 KS i 360 Nm okretnog momenta pod poklopac motora Clija R.S. Kako bi se ostvario puni potencijal ovog snažnog motora preuzetog iz Méganea R.S. 275 Trophy-R, Clio R.S.16 opremljen je šasijom i ovjesom bogatim rješenjima razvijenim za utrkivanje. 

Agresivan dizajn, na kojem se posebno izdvajaju 19-inčni naplatci i 60 mm šira karoserija, ističe njegove namjere: postati Renault Sportov najsnažniji cestovni automobil. Clio R.S.16 slavi povratak Renaulta u Formulu 1 kao samostalnog konstruktora, što je vidljivo u boji karoserije i nazivu koji dijeli s bolidom R.S.16. Ovog je petka, 27. svibnja 2016., Kevin Magnussen, vozač momčadi Renault Sport Formula One Team obožavatelje i prolaznike počastio prvim izlaskom Clija R.S.16 pred oči javnosti na legendarnoj Velikoj nagradi Monaka. 



Prvo testiranje R.S.16 na cesti održano je na stazi Montlhéry. Zahvaljujući opsežnim simulacijama provedenim prije testiranja, automobil se odmah pokazao odlično uravnoteženim. Drugi razlog za zadovoljstvo bila je temperatura pogonskog sklopa koja je bila u skladu s postavljenim zahtjevima. Nakon početnog testiranja na stazi, moglo je započeti fino ugađanje pogonskog sklopa. Testiranja provedena na dinamometru u Tehnološkom centru u Lardyju omogućila su prilagođavanje brojnih parametara. Kako bi se ispoštovali kratki rokovi postavljeni za ovaj projekt, ovaj su dio posla odradili inženjeri koji su podesili Mégane R.S. 275 Trophy-R:  Jean-Sébastien Robert i Frédéric Laurent. 

Deset dana nakon prvog izlaska Clija R.S.16 na stazu, na stazi Tehnološkog centra u Aubevoyeu počeli su radovi na finom ugađanju upravljanja i geometrije kotača. U tom tajnom, strateškom objektu u Normandiji, Clio R.S.16 susreo se s prototipovima nadolazećih Renaultovih automobila. Jedinica Preliminary Project izradila je dva automobila: automobil žute boje Sirius konceptni je automobil predstavljen u Monaku, a crni automobil razvojni je prototip koji će služiti za testiranje.

Na samom početku projekta odlučili smo ugraditi gume Michelin Pilot Sport SP2. Stoga smo se već od prvog izlaska na stazu mogli posvetiti mehaničkim postavkama ovjesa. Poput trkaće momčadi, provjeravali smo brojne postavke: krutost opruga, ventile, prigušnike amortizera, stabilizatore, itd.

„Staza u Aubevoyeu omogućila nam je rad u blizini baze u Les Ulisu, u dobrim uvjetima i u potpunoj tajnosti”, izjavio je David Praschl, testni vozač Clija R.S.16. „Odabrali smo rutu koja uključuje sve vrste izazova: neravne dijelove ceste s rupama koji omogućuju provjeru okomitog kretanja automobila, velike zavoje koji testiraju prianjanje, oštre zavoje za provjeru prijenosa snage na podlogu, itd. Testirali smo i stabilnost automobila pri brzinama većim od 200 km/h na ovalu...”

Članovi jedinice Preliminarnog projekta također su prisustvovali prvom testiranju kako bi provjerili jesu li njihovi odabiri bili ispravni i kako bi stekli uvid u buduće ispravke. Istodobno su inženjeri koji rade na razvoju motora analizirali gigabajte podataka kako bi provjerili radi li 2-litreni turbomotor ispravno i utvrdili njegove performanse...
Nakon tri dana intenzivnog testiranja razvojni je prototip vraćen u Les Ulis i rastavljen kako bi se provjerili dijelovi. Drugo je testiranje provedeno 28. travnja kako bi se provjerile vozne osobine nakon završnih ugađanja.


Osjećaj za upravljačem

„Odlike šasije i Michelinovih guma odmah su pokazale koliko je Clio R.S.16 dinamičan”, rekao je David Praschl. „Neovisan prednji ovjes dobro je podnio povećanje okretnog momenta, ali to i nije bilo toliko iznenađenje jer je riječ o tehnologiji koju u Renault Sportu razvijamo i upotrebljavamo već desetak godina. Ako bih morao usporediti Clio R.S.16 s Mégane R.S. 275 Trophy-R, rekao bih da Clio ima manju inerciju. To je i očekivano s obzirom na njegove kompaktnije dimenzije. Stoga mu se svi tipovi vozača mogu brzo prilagoditi. Okretnost i progresivan odziv Clija R.S.16 podsjećaju me na Clio III Cup, koji je bio vrlo popularan među trkaćim vozačima. Također je i sigurniji, zahvaljujući stabilnosti i učinkovitosti kočnica. Zaista se možete vrlo dobro zabaviti! Sad samo moramo pritisnuti gas i dokazati da je to zaista najsnažniji Renault Sportov cestovni automobil.

Konstrukcija prednjeg ovjesa povjerena je Pascalu Auffrèreu, inženjeru s 35 godina iskustva u Renault Sportu: „Ovaj su mi projekt dodijelili zahvaljujući mojem dugogodišnjem iskustvu. Nakon rada na automobilima za reli sredinom 90-ih, kad smo počeli razvijati Clio II Renault Sport prešao sam u odjel za razvoj serijskih automobila. Projekt Clio R.S.16 bio je neopisivo uzbudljiv jer smo u nevjerojatno kratkom roku morali proizvesti automobil vrhunskih performansi. Bilo je jednostavno: razmišljao sam samo o tome! Kad smo radili istraživanja i preliminarne studije o tome koja bi vrsta prednjeg ovjesa mogla podnijeti snagu i okretni moment motora, postojeći dijelovi pomogli su nam uštedjeti vrijeme. Počeli smo s neovisnim prednjim ovjesom za koji smo konstruirali novu poluosovinu. Taj prekrasno izrađeni dio, izrezan iz jednog komada aluminija, omogućio nam je da dobijemo raspored ovjesa koji smo željeli i uskladimo ga s položajem upravljača.

Amortizeri Clija R.S.16 upotrebljavaju opruge Méganea R.S. 275 Trophy-R s kliznim uloškom, prilagodljive u jednom smjeru. Kočioni sustav, čelični diskovi promjera 350 mm smješteni na aluminijske bubnjeve, također je preuzet iz Méganea.

„Općenito smo pokušavali ponovno iskoristiti inovacije uvedene na Méganeu R.S. 275 Trophy-R”, izjavio je Maurizio Suppa.  „Tako smo, primjerice, upotrijebili litij-ionski akumulator, što nam je uštedjelo 15 kilograma i oslobodilo prostor u motornom prostoru.”

Konstrukcija stražnjeg ovjesa bila je mnogo jednostavnija jer smo je preuzeli iz Clija R3T, izvedbe Clija R.S. za reli. „U skladu s FIA-inim pravilnikom, krenuli smo od serijskog dijela i ojačali ga nizom zavarenih pregrada. Kako bi se mogao nositi s naporima najzahtjevnijih šljunčanih relija, povećali smo otpornost na naginjanje za 50 %. Stoga smo sigurni da će se pokazati kao dobar izbor za Clio R.S.16 na cesti”, pojašnjava Christophe Chapelain.

Zatim je trebalo osmisliti kako ugraditi 19-inčne naplatke u karoseriju predviđenu za 18-inčne naplatke. U tu su svrhu malo podrezani blatobrani koji su zatim prošireni izbočenjima od kompozitnih vlakana. Naravno, sva ta tehnologija mora biti popraćena izgledom koji odražava ambicije Renault Sporta. Dizajn Clija R.S.16 bio je vrlo važan, ponajviše zato što značajno utječe na hlađenje motora.