Citroen DS 19, jedan od najljepših francuskih automobila


Citroën je francuski proizvođač automobila, kojeg je 1919. godine osnovao André Citroën. U Parizu, davne 1955. godine predstavljen je prelijep automobil Citroen DS 19. Nekoliko godina kasnije, točnije 1. listopada 1960., na Pariškom salonu automobila, Citroen predstavlja DS 19 Cabriolet, čiju je karoseriju osmislio Henri Chapron. Dostupan je velik broj dodataka za personalizaciju, 76 kombinacija boja, 13 boja karoserija i 11 nijansi kožnatih presvlaka! 


Na istom salonu koji se u listopadu prvi puta održao na Porte de Versaillesu, CITROËN predstavlja redizajnirani DS 19. Prednji kraj i odbojnik redizajnirani su kako bi se poboljšala aerodinamika i performanse (160 km/h). 1963., osnivaju odjel za trkaće automobile, na čijem je čelu René Cotton. 




22. kolovoza 1962. General De Gaulle preživio je pokušaj atentata u Petit Clamartu u okolici Pariza. Gume De Gaulleova automobila Citroën DS izrešetane su mecima, ali ostatak automobila ostao je neoštećen. U rujnu 1964. Citroen predstavlja DS 19 Pallas, još profinjeniji automobil koji dodatno ističe uređenje unutrašnjosti. Rujna 1965., dolazi novi DS 21. Još snažniji, opremljen koljenastim vratilom s pet ležajeva, DS 21 također raspolaže i sustavom automatskog niveliranja farova kako bi poništio utjecaj kretanja neravnim podlogama. Te iste godine DS s Paulijem Toivonenom za upravljačem pobjeđuje na svojem posljednjem Reliju Monte Carlo.




1967., redizajnirani su svi modeli DS i ID (prednji blatobrani, poklopac motora, odbojnici, podnica) te je dodan optički sustav koji čine četvora glavna svjetla, od čega se dvoja zakreću u skladu s upravljačem a 1969., godine predstavljaju DS 21, prvi francuski serijski automobil opremljen elektronički upravljanim ubrizgavanjem, pa ponovno ostavljaju konkurenciju daleko iza sebe (132 KS, 188 km/h, 10 l/100 km), a s proizvodne linije silazi milijunti primjerak DS 21 zlatne boje. 

1970., dolazi SM plod ugovora koji su CITROËN i MASERATI potpisali 1968., Citroën SM je velika limuzina istovremeno luksuzna i sportska koja primjenjuje iskustvo s prednjim pogonom, hidraulikom i ovjesom stečeno na modelu DS. Pokreće ga Maseratijev V6 motor s 5-brzinskim mjenjačem i sustavom hidrauličkog servoupravljača „Diravi”. Njegova vozna svojstva privukla su sve koji uživaju u vožnji iz Francuske i Europe, ali i Sjedinjenih Američkih Država.




Zatim u rujnu 1972., dolazi DS 23, opremljen rasplinjačem i elektroničkim ubrizgavanjem goriva a nasljeđuje DS 21. Pokreće ga nov motor obujma 2347 cm3 (188 km/h, 12 litara/100 km).

A 24. travnja 1975., godine s proizvodne linije tvornice u Javelu silazi posljednji DS. Taj 1 330 755 primjerak je DS 23 Pallas plave boje Delta opremljen elektroničkim ubrizgavanjem.

Tih godina prošlog stoljeća cestama su se kretali automobili jedan nalik na drugog, veliki izvana, mali iznutra, neudobna ovjesa. Novi je Citroen svojim blago zaobljenim futurističkim linijama i tehničkim inovacijama jednostavno bio kao iz nekog drugog doba. Ime Boginja (fr. Deesee - DS) odlično je pristajao tako lijepom automobilu. Vjerojatno zbog svog vanjskog izgleda svjetsku je popularnost stekao pod nadimkom Žaba.




Upravljač je imao samo jedan krak što je bio Citroenov trade-mark velikih limuzina sve do XM-a, a ručica mjenjača nalazila se na gornjoj strani stupa upravljača, između volana i instrument ploče. Još kod Traction Avanta u Citroenu su vidjeli kakve prednosti ima pomicanje kotača u same rubove karoserije. Prateći takvu filozofiju gradnje DS je putnicima pružao veliku prostranost. 




DS je i ispod lima donosio pravu revoluciju. Nakon probnih testiranja (od 1952 godine) na Traction Avantu, hidropneumatski ovjes je u DS-u doživio svoju komercijalizaciju i jedan je od najvećih Citroenovih doprinosa u automobilskoj povijesti. Ovjes gdje se umjesto uljnih ili plinskih amortizera za udobnost i ležanje na cesti brinu tzv. kugle napola punjene uljem napravio je od DS-a najudobniju limuzinu tog doba. Tajna ovjesa bila je u kotačima za koje su se brinule kugleni ležajevi u kojima se mijenjala razina ulja. Kada bi kotač naletio na neravninu, ulje se potiskivalo u srednji cilindar koji ga je dalje raspoređivao u manje opterećene kotače. Osim hidropneumatskim ovjesom Citroen DS bio je prvi u svijetu i po visokotlačnim kočnicama, polu automatskim mjenjačem, te servo volanu. I to sve 1955., godine!  






Motor od 1.9 litre s početnih 75 KS 1955 godine ojačao je na 91 KS, a kasnije predstavljen je i 2.2-litreni motor s 100 KS. 1967 godine došao je prvi veći redizajn gdje su najveća novost bila nova dvostruka prednja svjetla pod prozirnom plastikom. Par godina prije prestanka proizvodnje, pojavila se i najjača izvedba (DS 23) s 2.3-litrenim motorom i 130 KS. 


Taj automobil obilježio je jednu epohu. Ponos francuske auto industrije. Francuski su proizvođači kroz stotinjak godine proizvodnje iznjedrili mnogo jedinstvenih automobila ali DS je svakako njihov ponos broj jedan. Citroën je prva tvrtka izvan SAD-a koja je uvela masovnu proizvodnju automobila. Danas je to proizvođač automobila s modernim dizajnom i inovativnom tehnologijom.