Hrvatska, vozni park sve stariji i nesigurniji


Prošla godine donijela je u Hrvatskoj 5% porasta novoregistriranih automobila. Udio privatnih kupaca iznosio je 30,8% udjela u ukupnoj brojci što je najslabija brojka od početka hrvatske samostalnosti.


Vozni park Hrvata sve je stariji i tehnički neispravniji. Auti su u prosjeku stari 12,5 godina. Opće je poznata sistemska tolerancija na automobile koji voze naši socijalni sugrađani. To su vozila koja ne zadovoljavaju ni osnovne sigurnosne kriterije. Razne "akcije" policijskih kontrola neregistriranih vozila završavaju na nekoliko performansa pred kamerama a ozbiljnijih rezultata vidljivo nema. Da je ovaj dio Balkana postao smetlište auto industrije svakom je jasno ali letargija kojom se pristupa tom problemu neshvatljiva je. Kod automobila ne pali ona:"Što stariji to bolji...", upravo obrnuto.

Sve je na papiru i sve se "provodi" samo je pitanje, gdje. Oduvjek su ljudi ovih prostora radili po bauštelama i dovozili rabljene automobile zapadnih zemalja. U njihovim malim mjestima rabljeni automobil bio je cjenjeniji od novog. Tako je i danas.

Zašto? Tko to zna, vjerovatno bi neka psihijataska analiza rasvjetlila tu devijaciju. Ali kako to nikog ne zanima predpostavka je da se radi o novcu. Što u nekim drugim situacijama pokazuje da im novac i nije presudan. 

Još jedna činjenica koja ide u prilog sve starijem voznom parku je kvaliteta novih vozila. Motori traju dugo, skoro svaki proizvođač deklarira garanciju na preko 250 000 pređenih kilometara. Pojedini, poput Volva, povećao je brojku na pola milijuna bez potrebe za generalnom reparacijom motora. Mjenjači i donji podstroj bez problema to prate. Karoserije od pocinčanog lima ne rđaju a proizvođači na njih daju garancije od 12 i više godina. Mercedes npr., u zadnje vrijeme na neke svoje modele, daje opću garanciju od velikih deset godina kao odgovor na brendove s pet ili sedam s kojim su oni osvajali i krčili svoja tržišta a to nije bilo podkrepljeno kvalitetom u praksi.

U prošloj godini pregledano je 1,945.145 vozila a od toga je vraćeno na otklanjanje kvarova i dolazak na ponovni tehnički pregled 426,828 vozila. Najčešće se radi o neispravnim svjetlećim elementima (368,684) ali veliki je tu broj i ozbiljnih kvarova poput neispravnih kočnica (360,892) , ovjesa i upravljačkog sistema (145,464) te prastarih motora koji voze bez katalizatora i zagađuju okoliš (116,946). U zadnjih osam godina broj rabljenih i neisparavnih povećao se za pet puta u odnosu na broj novih.

Sve veća besparica tjera ljude na snalaženje kako znaju i umiju, pa se stara i neispravna vozila sve više toleriraju i pomalo prelaze u problem sa kojim se nitko ne želi uhvatiti u koštac. 
Vjerojatno se drže razmišljanja starih mudraca - "i to će proći". 
Ili, fućka nam se, neka se s tim bavi netko drugi...