Vjerovati ili ne auto-magazinima kada pišu testove o novim automobilima

Često mi se čini da su auto-magazini a osobito tv auto-emisije u Hrvatskoj a potpuno sam siguran da je ista situacija i u cijeloj regiji, samo produžena ruka reklamnih kampanja svih mogućih automobilskih brendova a to nikako ne bi smjeli biti.



Često mi se čini da su njihovi testovi i tekstovi samo golo prepisivanje  PR materijala koje dobivaju od auto-brendova kao tvorničke reklamne materijale. Vrlo jake i bogate marketinške službe svaki novi model želi prikazati  kao savršen i revolucionarno nov, a u praksi, naravno, nije tako.


Upravo bi test-novinari kao test-vozači u tom trenutku trebali biti kompetentni  i objektivni pa ljudima tj. budućim kupcima prenijeti sve pozitivne a osobito negativne, odnosno dobre i sve loše osobine koje su primijetili kod pojedinih novih modela. Mogu sa sigurnošću tvrditi da puno njih uopće ne poznaje tematiku o kojoj piše. Postavljeni su od strane urednika po ko zna kojem kriteriju i ključu. Osobno poznajem neke od njih kojima često u šali znam spočitnuti, daj šuti kaj se ti u to razmeš. Neki od njih znaju taj posao  ali imaju osobne ili redakcijske interese koje postavljaju ispred objektivnosti.


Često ih direktori marketinga raznih brendova vode po cijelom svijetu na različite prezentacije novih modela koji se održavaju u najljepšim krajevima svijeta. Spava se u najluksuznijim hotelima, jede se najbolja hrana, jacuzzi, masaže…sve ko malo vode na dlanu. Padne i po koji poklončić. A kada se vrate doma i sjednu za volan npr. novog Audija dlanovi im se znoje.  Ali ne od silnog ubrzanja već od misli kako da napišu ili prešute nešto važno.
Pa testovi uglavnom izgledaju ovako. Gomila opisivanja onog što su marketinške službe već obilato raširile po medijima. Širina, visina, dodatna oprema, boja, žmigavci, svijetla…itd. itd…bljak, bljak, bljak.

A tek između redaka može se pročitati da npr. prekomjerno vuče nosom prema van jer su inženjeri postavili motor previše ispred prednje osovine. Takvo ležanje nije dobro. A onda obično u narednom modelu pomaknu motor prema natrag i postignu pozitivan balans. Novinari to primijete ali nedaj bog da to netko napiše. Tek kada nakon sedam godina određeni model ide u zasluženu mirovinu onda osvanu tekstovi o njihovim manama.

Npr. Prošli model Grand Cherokee bio je postavljen na šasiju koja se šarafima učvrščivala pa se naravno kroz određeni period uporabe isto tako i rašarafila pa su Grand Cherokee plivali po cestama kao pasare na maestralu. Možete si misliti kako su ležali u zavojima.

Ili Hyundaijev zadnji most se raspada na modelima Genesis Coupe. Naime, njihov diferencijal nije postavljen pravilno u odnosu na elemente zadnje osovine, pa dolazi do naprezanja pojedinih elemenata, te neki mogu i ispasti i oslabiti kompletnu konstrukciju. 

Novi automobili ne koštaju malo i upravo zbog toga kupci imaju pravo znati što na njima valja ili ne. S jedne strane PR službe se trude prikazati nam ih u najboljem svijetlu ne birajući sredstva pa bi bilo pošteno da s druge strane test-vozači otkrivaju njihove nedostatke i samo o tome pišu. Jer hvalospjeva imamo na pretek a dobrih informacija malo. Previše koštaju da bi im se samo divili.

Odgovornost je na njima ali oni očito ne žele biti toga svjesni pa se priklanjaju  malim sitnim osobnim interesima ili interesima redakcija, npr. da prvi dođu do novog modela i o njemu prvi pišu. Veliku ulogu ako ne i najveću u tome igra marketing. Odnosno plaćeni oglasi koji izlaze upravo u auto-magazinima i financijski pokrivaju veliki dio budžeta neke auto-redakcije. Pa sada, budi ti faca i napiši pošteno što ne valja na nekom modelu a upravo taj brend ti daje goleme novce za oglašavanje u tvom listu. Nećeš, takva je igra. A to je loše.

Ali briga njih, danas je samo važna tiraža, marketing, biti prvi, a kvaliteta i objektivnost koga briga. Ako želite pravu informaciju čitajte velike listove i gledaje velike tv-emisije poput Top Geara. Tu ćete dobiti točnu informaciju jer se njima očito živo fučka za ove interese koji vladaju u malim zemljama  s malim auto-tržištima s malim novinskim auto-redakcijama  i još manjim tv auto-emisijama.