Tesla Model S, ušao u Guinnessovu knjigu rekorda

Tesla Model S
       Nekoliko entuzijasta jednostavno se nije željelo pomiriti s izjavama da su električni automobili nesposobni za duža putovanja. Stoga su u svojim Teslama krenuli na put od Španjolske do Nordkappa. Na kraju je pao i rekord. Tesla je prevezao cijelu Europu uz najmanje vrijeme potrebno za punjenje. Timu je na raspolaganju bilo 22 sata, a za prolazak cijele Europe na kraju su na punjenje potrošili 20 sati i 15 minuta. 

     Osam sati zakašnjenja Drugi postavljeni cilj nažalost nije ostvaren. Suvozač Martin Wrobel već je na majice i jakne dao ušiti stiker da će njegova ekipa za manje od 96 sati prevesti rutu od španjolske Tarife do norveškog Nordkappa. Na kraju im je trebalo 104 sata i 30 minuta. 

A kako se Tesla uopće zakotrljao u ovu avanturu? Uvijek aktualna debata o električnim automobilima kao gradskim prometalima, a koju provode politika i mediji, bila je okidač za ovu akciju. Willberg je običan korisnik automobila, poduzetnik iz njemačkog Steinbergera koji se bavi prolzvodnjom visokokvalitetnih slušalica. Donedavno je vozio Mercedes S 600L, sve dok nije probao Teslu S.

„Svoj sam Mercedes većinu vremena vozio na putu do posla i nazad, što je otprilike pedesetak kilometara dnevno. Na kraju sam došao do zaključka da je to čisto razbacivanje resursima, a kada sam probao Teslu, znao sam da je to ono što mi treba i potpisao kupoprodajni ugovor", govori Willberg. 

Zajednica štovatelja ove moderne religije dijeli se na one priklonjene hibridima, hidrogen-aktiviste, elektropuriste te naposljetku i na zlatnu Tesla mladež. Ovi posljednji napominju da se radi o čistom užitku bez odricanja, jer Tesla u sebi sjedinjuje zabavu u vožnji s izdašnim dosegom. Zbog toga napominju da se ova marka jednostavno ne može ubaciti u isti lonac s ostalim e-prometalima. Predvodnik i utemeljitelj Tesla-mladeži je naravno karizmatični Elon Musk, koji je otpočetka znao da sa svojih automobila mora ukloniti stigmu ograničenog dosega. Španjolac Rafael de Mestre je u modelu Roadster zaokružio cijeli planet. S druge strane, Nijemac Hansjorg von Gemmingen je u svome Roadsteru prevezao dosad nevjerojatnih 400.000 km, te je ujedno upisan kao prvi kupac Modela S. Baš kao i Eberhard Mayer, koji ga je naručio u prvome valu. 

Trojicu spomenutih nije trebalo dugo nagovarati za lov na rekord. Na start su dovezli svoje vlastite automobile, baš kao i Willberg, no ovom posljednjem nije sve krenulo po planu. Naime, njegov potpuno novi S 85D je prilikom transporta u brodu oštećen, pa je Tesla na privatnu inicijativu poslao zamjensko vozilo. Inače, stvari baš nisu išle planiranim tijekom. 

Početna etapa, ona u Španjolskoj, zadala je ekipi najveću glavobolju. Iako je vozaču na displeju prikazana mapa brzih punionica u radijusu njegova dosega, Iberijski poluotok je još uvijek u elektro pelenama. Ograđene stanice za punjenje dobro znanim Chademo punionicama imali smo ograničen pristup, timovi su se morali podijeliti i napraviti plan punjenja. Neke punionice na digitalnoj karti su se kasnije pokazale kao prazna parkirališta, dok su neke po noći bile ograđene i zaključane. 


Bilo je naravno i smiješnih situacija. Primjerice, kada smo u Španjolskoj upitali za punionicu i struju, djelatnik s pumpe je donio kablove za paljenje. Znao sam da će prolazak kroz Španjolsku biti nenadmašna avantura uz smiješak će Willberg. No, bio je u krivu! Iako su svi upozoravali na sobove, pokazalo se da je najveći neprijatelj svih sudionika bio umor. Trećega dana vožnje pred svitanje, kada su suputnici zadrijemali, Willberg je na trenutak sklopio oči te ih otvorio usred zavoja. Zakasnio je sa skretanjem, pa je kliznuo s ceste i okrznuo ogradu. Bilanca, razbijen desni retrovizor i desno stražnje staklo, oštećenja na vratima i blatobranu. No, ne kaže se uzalud odustajanje nije opcija pa se ekipa vrlo brzo sabrala i krenula dalje. 

Na sljedećoj postaji za punjenje u Mosjoenu, dvojica djelatnika Andreas i Solve - su na mjesto stražnjeg stakla zalijepili foliju. Zrak više nije ulazio kroz stražnji prozor, a oni su odbijali bilo kakvu vrstu novčane naknade. Željeli su biti dio cijele priče, pa smo im želju ovom prilikom i ispunili. Kako se cijela priča vrlo brzo širila putem društvenih mreža, susretali smo i veliki broj navijača. U Setermoenu nas je na svome motociklu dočekao Truls Johnsen, koji nam je dao savjete o punionicama na putu za posljednjih 500 km. 

Najduža etapa bez punjenja uslijedila je odmah na početku putovanja, u Španjolskoj od Tarife do Alicantea i iznosila je 477 km. Tesla kao najveći doseg navodi 425 km. Putna brzina na autocestama bila je između 110 i 130 km/h, a na magistralnim cestama od 60 do 100 km/h. Nemoguće je bilo popravljati prosjek brzine ili nadoknaditi izgubljeno vrijeme, a Guinnessovi suci su budno pratili sve što se događa preko instaliranog GPS-a. 

Bez obzira na sve navedeno, stresu ni traga. Pored brojnih kratkih čik pauza, vodeći je automobil ukupno na punjenje zastao 27 puta. Najkraće punjenje trajalo je 17 minuta, najdulje 110 minuta. Većina brzih punionica pozicionirana je blizu hotela i restorana kako bi vozači što ugodnije proveli vrijeme. Jedna takva punionica nalazi se u Švedskoj, u gradu Smalandu. U restoranu Toftaholm većinu gostiju čine upravo vozači Tesle, koji uživaju u gastro ponudi dok se na njihovom električnom ljubimcu pune baterije. 

Inače, supercharger mreža se u Skandinaviji širi rezonantnom brzinom. Michael Willberg zna da rekord neće trajati dugo, pa je osmislio i dodatnu aktivnost. Zajedno s ostatkom tima se okupao u ledenoj vodi sjevemog Atlantika te na kraju zaključio: "Ako i budu toliko vješti da sruše rekord, sigurno neće biti toliko glupi da ponove ovo kupanje". Mi smo pak sigurni da bismo se složili s njime. 

 Markus Stier

Tesla Model S


Tesla Model S, entered the Guinness Book of Records

       Several enthusiasts simply did not want to reconcile with the statements that electric cars are unfit for longer trips. Therefore, in his Tesla made the journey from Spain to Nordkapp. In the end he fell and record. Tesla is transported across Europe with a minimum of time it takes to recharge. Team is available any 22 hours, and for passing over Europe at the end of the batteries spent 20 hours and 15 minutes...