Zanimljivo: Ubrizgavanjem vode u cilindre motora do više konjskih snaga i manje potrošnje
Pronaći vodu u cilindrima obično nije dobar znak. Prodor
vode u sustav napajanja može uzrokovati ozbiljne štete na pumpi, injektorima
ali i nepoželjnu hrđu. No pravilno odmjerena količina vode koja se ubrizgava
izravno u cilindre turbo motora pogotovo kada rade na visokim okretajima nosi
brojne prednosti.
Ovu ideju osamdesetih godina koristili su inženjeri u
Formuli 1 u eri četverocilindarskih 1,5 litrenih turbo motora iz kojeg se
izvlačilo više od 1000 konjskih snaga. Efekt koji donosi ubrizgavanje vode vrlo
je sličan ljudskom znojenju. Kada se ljudsko tijelo zagrije, znojenjem i
isparavanjem tekućine na koži odvodi se suvišna toplina da bi moglo održavati
temperaturu na optimalnoj razini. U motorima visokih performansi nekontrolirane
detonacije uslijed povećanja temperatura sprečavale su se dodatnim količinama
benzina i nije se mario za potrošnju. Taj dio zadatka sada preuzima voda.
Stari sustavi ubrizgavanja vode imali su svojih mama i
trebalo je pronaći rješenja koja će spriječiti moguće štete od korozije,
zaleđivanja ali i izbjeći gnjavažu oko učestalog dolijevanje vode u spremnike.
Učinkovitost novog sustava isproban je na prototipu nastalom na modelu BMW Serije
I kojeg pogoni 1,5 litreni motor s tri cilindra. U vožnji na stazi, kada se iz
motora izvlači posljednji atomi snage, prednosti ubrizgavanja vode u cilindre
lako se uočavaju. Prema rezultatima provedenih testiranja BMW najavljuje
smanjenje potrošnje do osam posto. Niže temperature u cilindru uvelike smanjuju
opasnost od prijevremenih eksplozija što potom omogućuje i povećanje stupnja
kompresije.
Trocilindarski motor
na probi imao je omjer 11,0 : 1
(uobičajni omjer je 9,5 : 1) a jedna od pozitivnih posljedica su još
uvjerljivije reakcije motora pri djelomičnom opterečenju, odnosno kada vozite
sa malo gasa. Kombinirajući istovremeno optimalne vrijednosti ranijeg paljenja
i povišene kompresije, na kraju dolazi i do povećanja snage i okretnog momenta
za 10 posto. Među pozitivne učinke hlađenja motora ubrizgavanjem vodi u
cilindre je i smanjenje štetnih sastojaka u ispušnim plinovima posebice
dušikova oksida, a svaki će proizvođač koji usvoji tu tehnologiju moći birati
želi li svojim kupcima ponuditi veću snagu ili nižu potrošnju goriva.
Da...zanimljivo.
Izvor: Auto klub